بهنام بهادری: فیلم 100 سفیر فرهنگی ایران در کشورهای دیگر است

در روزگاری که کمبود مباحث اخلاقی در سینمای جهان احساس می شود، سعی کردیم تا با اختصاص دادن بخش سینمای اخلاق در جشنواره، توجه فیلمسازان خارجی را به سمت این موضوعات ببریم.

بهنام بهادری دبیر سه دوره اول جشنواره بین المللی فیلم 100 بوده است. در گفته هایش از جهانی شدن این جشنواره با تکیه بر شعار سینمای اخلاق حرف می زند. رویکرد دبیر و تیم اجرایی این جشنواره را رویکردی رفع تکلیف و گزارش کار نمی داند. وی، این روزها مصرانه و با تلاش های فراوان در صدد روشن نگاه داشتن چراغ آموزش دورۀ یازدهم جشنواره هست. جشنواره ای که قرار است در اسفند ماه امسال برگزار شود. وی می گوید از الآن با برنامه ریزی های منسجم در صدد تشکیل کارگاه های آموزشی داخلی و خارجی و به کارگیری از تمام ظرفیت های تبلیغاتی برای اعتلای نام جشنواره هستیم.

ابتدای تأسیس این جشنواره  فکر می کردید در آینده ای نه چندان دور بتواند این طور در میان مخاطبان عام مورد استقبال واقع شود؟

از ابتدای تشکیل این جشنواره، روحیه جمعی در میان عوامل اجرایی آن وجود داشت و همه به چیزی جز موفق بودن این جشنواره فکر نمی کردند. الآن که در آستانه برگزاری دورۀ یازدهم هستیم، هم دبیر جشنواره و هم سایر تیم اجرایی، نه با روحیه کارمندی بلکه فراتر از حد انتظار و این که در حد رفع تکلیف باشد در خدمت اعتلای بسط سینمای اخلاق هستند. در این دوره هم پس از تصویب برگزاری جشنواره توسط شورای سیاست گذاری جشنواره شروع کار را آغاز کردیم و تا پایان اردیبهشت فراخوان آن منتشر می شود تا فیلمسازان با فراغ بال و زمانی مناسب اقدام به تهیه فیلم های خود کنند.

در خصوص برنامه های جنبی این جشنواره و جایگاه کارگاه‌های آموزشی بین المللی  در دورۀ یازدهم کمی بگوئید؟

در سال گذشته کارگاه آموزشی کشور عراق و شهر بغداد با استقبال بسیار زیاد فیملسازان این کشور روبرو شد. کشوری که با وجود این همه استعداد در زمینه فیلمسازی و داشتن افرادی با ایده‌های نو، فاقد زیر ساخت‌های لازم در صنعت فیلمسازی است و حتی سالن‌های سینمایی این شهر فاقد امکانات مناسب و بسیار قدیمی هستند  وحتی هیچ تشکل و انجمنی در این حوزه فعالیت نمی کنند. امسال بنا داریم تا با تشکیل کارگاه های آموزشی در شهرهای دیگر کشور عراق و همچنین کشورهای دیگر، طیف وسیعی از فیملسازان را با ایده های فیلمسازی در 100 ثانیه و نحوۀ ساخت فیلم در این ژانر آشنا سازیم.

بخش مستقل سینمای اخلاق و تمرکز جشنواره در خصوص برجسته کردن آن با چه بازخوردهایی توسط فیلمسازان کشورهای دیگر روبرو بوده است؟

همواره شعار این جشنواره تحقق بخشیدن این مهم بوده است. در روزگاری که کمبود این مباحث در جشنواره های فیلم احساس می شود، سعی کردیم تا با توجه ویژه به این موضوع و حتی اختصاص دادن بخشی ویژه با این عنوان سعی کنیم تا کشورهای خارجی که با کمبود این موضوعات در فراخوان های خود روبرو هستند را به سمت توجه به  این موضوعات ببریم که اگر با نگاه کلی تر نگاه شود می توان گفت جشنواره بین الملی فیلم 100، نوعی سفیر فرهنگی ایران در کشورهای دیگر است. به عنوان مثال در دورۀ ششم این جشنواره که نخستین دوره بین المللی شدن این جشنواره بود  ما با مشارکت 8 کشور و شرکت 30 فیلم در این جشنواره روبرو بودیم در حالی‌که در دوره گذشته (دورۀ دهم) با یک رشد بسیار زیاد در مشارکت کشورهای خارجی روبرو بودیم و حتی ازکشوری مثل نپال که هیچ گونه فعالیت سینمایی ندارند ما شاهد حضور فیلم در جشنواره بودیم.

با توجه به مهیا نبودن حضور همگان در کارگاه های آموزشی چه برنامه هایی را برای مشارکت بیشتر و آشنایی فیلمسازان با نحوۀ ساخت فیلم های 100 ثانیه ای در پیش دارید؟

سعی کردیم تا در این دوره با استفاده از ظرفیت  فضای مجازی و گسترش ارتباط با فیلمسازان استانی و خارج از کشور شرایطی را فراهم آوریم تا ایده یابی و استفاده  بهینه از زمان که حرف اول را در ساخت فیلم 100 ثانیه ای می زند را به فیملسازان آموزش دهیم و به عنوان یک جشنواره فیلم کوتاه کوتاه، نقش آموزشی را هم در کنار سایر اهداف خود دنبال کنیم.

عموم سینما گران، مستند سازان و علاقمندان به فیلم های 100 ثانیه ای می توانند آخرین اخبار و رویدادهای دهمین جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه را با عضویت در کانال تلگرامی جشنواره  دنبال نمایند